Vingrinājums cilvēcības veicināšanai
Miera taka
Ar acs kaktiņu es
pamanu, ka viens skolēns ķer citu, taču izbīlis bēdzēja sejā un dusmas ķērēja
sejā liecina, ka tās nav ierastās “ķerenes” vai “sasaldētie”. Instinktīvi jūtu,
ka tūlīt būs jāiejaucas, tāpēc jau sāku kustību pāra virzienā. Tieši tajā
brīdī, kad dusmas jau koncentrējušās ķērēja dūrē, es iejaucos ar jautājumu:
“Pastāstiet, kas noticis?”.
Mans mērķis ir bērniem iemācīt konstruktīvi risināt konfliktus. Patiesībā, es gribētu, lai viņi nenonāktu līdz konfliktam, jo spētu sarunāties tā, lai viņu vajadzības tiktu sadzirdētas. Katrs konflikts, kas notiek mūsu skolā mani satrauc, bet tā ir arī lieliska iespēja bērniem iemācīt iet pa “miera taku”. Šo jēdzienu es pirmo reizi dzirdēju mācībās par nevardarbīgo komunikāciju, ko kopā ar skolas kolēģiem iepazinām pagājušajā mācību gadā. Kopš tā laika pa “miera taku” cenšos iet pats un ar to iepazīstināt arī citus. Tādēļ šoreiz nolēmu padalīties ar to, ko darām mūsu skolā.
“Miera taka” paredz to, ka brīdī, kad mēs saskaramies ar grūtu situāciju, mēs nevis ļaujamies impulsam vainot kādu citu vai paliekam klusi, bet pievēršamies savām izjūtām un vajadzībām. Miera takai ir četri soļi: novērojums, izjūtas, vajadzības un lūgums. Kad es saskaros ar grūtu situāciju, es sāku ar tās aprakstu. Es pastāstu to, ko es redzēju vai dzirdēju. Tam seko manas izjūtas, ko šī situācija ir raisījusi. Pirmās, kas parasti nāk prātā, ir bēdas vai dusmas, bet to ir krietni vairāk (es pat biju izveidojis sarakstu ar izjūtām, lai sev to atgādinātu un arī labāk sevi iepazītu). Kad izjūtas ir identificētas, tad es mēģinu saprast, kura mana vajadzība šajā mirklī netika apmierināta. Tas ne vienmēr ir viegli izdarāms, jo prasa paša analīzi, bet es jūtu, ka ar katru reizi paliek vieglāk gan man, gan kolēģiem, gan skolēniem. Pēdējais solis ir lūgums otram cilvēkam, lai identificētā vajadzība tiktu apmierināta. Te ir svarīgi atcerēties, ka lūgums nav tas pats kas pieprasījums - izdzirdot lūgumu, cilvēkam ir iespēja izvēlēties vai to izpildīt.
Manuprāt, šīs pieejas spēks slēpjas tajā, ka nevienā mirklī mēs nevainojam otru cilvēku, bet runājam tikai par sevi, savām izjūtām un vajadzībām. Tā kā mēs nevainojam otru, tad viņam nav jādomā attaisnojumi, lai sevi aizstāvētu. Viņš patiešām mūs sadzird. Turklāt, šāda saruna veicina cilvēcību un, izdzirdot lūgumu, mēs daudz labprātāk vēlamies palīdzēt otram cilvēkam apmierināt viņa vajadzības.
Kā jau visi jauni paradumi, arī šis prasa regulāru praktizēšanu. Lai to būtu vieglāk darīt, esmu sagatavojis grūtas situācijas risināšanas protokolu, ko izmantojam skolā. To varat lejupielādēt ŠEIT. Labprāt dzirdēšu atsauksmes, ja to izmantosiet.
Mūsu skolas komanda nevardarbīgo komunikāciju iepazina kopā ar Ilzi Dzenovsku.
Autors: Kārlis Andersons
Foto Ugne Vasyliute
Skolotāja sirds
Esot ceļā, es cenšos izmantot laiku lasīšanai
un pārdomām, īpaši, ja ceļoju vienatnē un vairāku stundu garumā skats aiz loga
ir nemainīgs – zilas, saules gaismas pielietas debesis virs biezas,
necaurredzamas mākoņu segas. Šodien man bija tāda iespēja, pavadot pāris stundu
lidmašīnā, dodoties uz Lielbritānijas dienvidiem, lai piedalītos AMI Montesori
skolotāju vasaras konferencē. Iekārtojusies lidmašīnas sēdeklī, atvēru kāda
Montesori skolotāja ieteiktu Parkera Palmera (Parker J. Palmer) rakstu
“Skolotāja sirds” (“The heart of a teacher”), kurš jau kādu laiku gaidīja, kad
tiks izlasīts. Izlasot, sapratu, šī bija īstā lasāmviela īstajā brīdī. Tagad,
kad ar domām sāc gatavoties jaunajam darba cēlienam skolā ar bērniem.
Mēs, Montesori skolotāji, sagaidām no bērniem
prasmi nemitīgi uzdot jautājumus un pašiem meklēt atbildes. Arī man kā
skolotājai ir savi lielie jautājumi, kuri dīda, viens no tiem ir - Kā es varu
uzrunāt bērna iekšējo skolotāju, kurš izgaismo augšanas ceļu viņa prātam,
dvēselei un garam? Kāpēc skolotāji tik bieži jūtas uz izdegšanas robežas vai
bezcerīgi nolaiž rokas “smagās klases”, “pārāk aktīvu”, “nemotivētu” bērnu priekšā? Kur lai skolotājs smeļ spēku,
ticību, aizrautību sekot līdzi miera izglītības aicinājumam ne tikai pirmajos
entuziasma pilnajos darba gados, bet arī pēc pieciem, desmit, divdesmit gadiem
skolā?
Atbilde ir – skolotājam jāatjauno sakne ar
SAVU iekšējo skolotāju! Jāizstaigā savas dvēseles plašumi, noslēgtākie kaktiņi,
jāiepazīst savi prieka, laimes, iedvesmas, arī baiļu, dusmu, izmisuma avoti un
jāpieņem sevi, sava iekšējā pasaule. Jābūt godīgam un atklātam pret sevi, tikai
tad mēs varēsim būt godīgi pret bērniem un uzrunāt viņu dvēseli un iekšējo
skolotāju, palīdzēt tam atrast SAVAS godīgas (nevis “pareizās”, kādas sagaida
sabiedrība, bet godīgas pret sevi) atbildes uz lielajiem dzīves jautājumiem.
Marija Montesori, runājot par skolotāju
sagatavošanu, izcēla trīs jomas, kurās topošajam skolotājam ir jāpilnveidojas:
fiziskā, jo skolotāja kustībām ir jābūt apzinātām, elegantām, kā arī mēs zinām,
ka skolotāja darbs prasa zināmu fizisku izturību; zinātniskā, jo skolotājam ir
jāpārzina bērna attīstība, psiholoģija, mācību materiāli, prezentācijas, jāprot
veikt novērojumus un analizēt iegūto informāciju; garīgā, jo tikai garīgi
bagāts skolotājs, kurš labi orientējas savā iekšējā pasaulē, spēj ieraudzīt
bērna patieso dabu, aizraut viņu ar degsmi savās acīs. Manuprāt, tieši garīgā
sagatavotība kļūt par bērna pavadoni viņa attīstības ceļā ir pirmais mājas
darbs, kurš būtu jāpaveic katram topošajam skolotājam. Jo tikai, tas, kurš ir
patiesi iepazinis sevi, spēj iepazīt citus. Turklāt šis nebūs vienreizējs pasākums
ar eksāmenu galā. Eksāmenus šajā priekšmetā mēs saņemam nemitīgi skolas
ikdienas dzīvē. Tādēļ tas būs nepārtraukts darbs ar sevi, kas ļaus mums atklāt
arvien vairāk aizraujošā sevī, uzdot sev arvien izaicinošākus jautājumus un
atklāt sevī arvien vairāk bagātību, kurās dalīties ar bērniem.
Mēs varam izveidot lieliskus mācību plānus,
izvirzīt teicamus sasniedzamos rezultātus un plānot perfektas stundas, bet tam
nebūs nekādas jēgas, bērni paliks vienaldzīgi, neieinteresēti, nemotivēti, ja
viņiem līdzās nebūs skolotājs, kurš ir iepazinis savu dvēseli, izkopis savu
iekšējo pasauli, apzinās savas vājības un stiprās puses, atradis savus iekšējos
enerģijas avotus, kurš spēj pa īstam uzrunāt bērnu dvēseles, ne tikai prātus. Bērnu
“iekšējais kompass” prasmīgi atpazīst, kas ir patiess un īsts.
Foto Greg Rakozy
Izglītība mieram
Ar Montesori pedagoģiju es pirmo reizi iepazinos pirms astoņiem gadiem, kad mana vecākā meita sāka apmeklēt dārziņu. Tajā brīdī es pamazām sāku iedziļināties šīs pedagoģijas filozofijā un principos. Kaut kur starp visiem materiāliem, ik pa brīdim pavīdēja arī šāds Marijas Montesori citāts:
“Preventing conflicts is the work of politics; establishing peace is the work of education.”
Latviski tulkojot, tas skanētu aptuveni šādi “politikas uzdevums ir izvairīšanās no konfliktiem; izglītības uzdevums ir miera nostiprināšana.” Es to pamanīju, bet īpaši neiedziļinājos, ko Marija Montesori bija domājusi. Laikam jau sev, kā tas bieži gadās, biju izveidojis skaidrojumu un tas mani apmierināja. Šķita loģiski, ka izglītots cilvēks sapratīs, ka karš ir destruktīvs un uzvarētāju tur nav.
Pavisam nesen, dodoties vasaras atvaļinājumā, mana kolēģe padalījās ar grāmatu, kur bija apkopotas Marijas Montesori publiskās uzrunas, un tur augstākminēto citātu pamanīju vēlreiz kā daļu no viņas uzrunas Eiropas Miera Kongresā, kas norisinājās Briselē, 1936. gada 3. septembrī. Tagad tas manu uzmanību piesaistīja, jo Marijas Montesori skaidrojums atšķīrās no tā, ko biju izveidojis sev.
Marija Montesori uzsvēra, ka daudz līdzekļu tiek ieguldīts, lai uzvarētu karos, bet cik mēs patiesi maz zinām par to, kas nepieciešams, lai saglabātu un veicinātu mieru. Viņasprāt, miers ir cilvēces dabiskais stāvoklis. Miers nepakļauj cilvēku; miers cilvēku stiprina.
Viņas skatījumā izglītība ir labākais veids kā veicināt mieru. Tas nenozīmē aizliegt spēlēties ar ieročiem, mācīt vēsturi, nepieminot svarīgākās kaujas, vai stāstīt, ka ir jāmīl pasaule un nedrīkst izturēties ļauni pret citiem. Ar izglītību viņa domā tādu izglītību, kas seko bērna dabīgajai attīstībai, nevis mēģina pielāgot bērnu kādam “pareizajam” rāmim. Marija Montesori uzskatīja, ka katram bērnam ir noslēpumainas spējas, kas viņu vada izzināt pasauli un ka tām ir jāuzticas. Bērna uzdevums ir sekot šīm spējām, veidot savu pasaules izpratni un atrast savu lomu pasaulē. Viņa bija piedzīvojusi to, kā bērni iegrimst savās nodarbēs un kā attīstās viņu izpratne par kārtību, pašdisciplīnu un paškontroli, kad viņiem ir izvēles brīvība. Viņa arī redzēja, ka pieaugušie nereti šajā ceļā traucē, liekot darīt, viņuprāt, svarīgākas lietas, noniecinot bērna izvēlētās darbības vai pārliecinot par savu taisnību. Tas aizved bērnu no viņa ceļa, vājina garu un traucē realizēt savu potenciālu. Tā kā šajās ikdienas cīņās parasti uzvar pieaugušais, tad bērns pieredz zaudējumu un apspiešanu - izjūtas, kas neveicina mieru. Šī nesaprašanās starp bērnu un pieaugušo, vēlāk dzīvē izpaužas kā dažādas novirzes: jūtīguma trūkums, slinkums un likumu pārkāpšana. Tomēr Marija Montesori ticēja, ja cilvēks izaugtu pilnīgs, ar veselu psihi, spēcīgu raksturu un skaidru prātu, tas nespētu sevī paciest divu diametrāli pretēju principu līdzpastāvēšanu vai atbalstīt divu veidu taisnīgumu – vienu, kas veicina dzīvību (mīlestību), un otru, kas to iznīcina (naidu).
Ja tāpat kā Marija Montesori ticam, ka bērns ir cilvēces cerība, mūsu (pieaugušo) uzdevums ir radīt vidi, kur bērni var veidot savu izpratni par pasauli, un uzmanīgi vērot, lai atbalstītu viņu dabīgo attīstību, palīdzot atrast savu lomu šajā pasaulē.
Autors: Kārlis Andersons
Foto Javardh